KBB-Forum 2023 , Cilt 22, Sayı 1

FREKANS MODÜLASYON (FM) İŞİTMEYE YARDIMCI DİNLEME CİHAZININ KOKLEAR İMPLANTLI İLKÖĞRETİM BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNDE OKUL PERFORMANSINA ETKİSİ: BOYLAMSAL BİR ÇALIŞMA

Gulce KIRAZLI 1, PhD; Gunay KIRKIM 2, PhD; Tahsin Oguz BASOKCU 3, PhD; Selhan GURKAN 2, PhD; Yuksel OLGUN 4, MD;
1Graduate School of Health Sciences, Dokuz Eylul University, Izmir, Turkey
2Department of Otorhinolaryngology, Unit of Hearing Speech and Balance, Dokuz Eylul University, Izmir, Turkey
3Faculty of Education, Division of Measurement and Evaluation in Education, Ege University, Izmir, Turkey
4Faculty of Medicine, Department of Otorhinolaryngology, Unit of Hearing Speech and Balance, Dokuz Eylul University, Izmir, Turkey
5Faculty of Medicine, Department of Otorhinolaryngology, Dokuz Eylul University, Izmir, Turkey
Amaç: Akustik problemler, özellikle işitme kaybı olan çocuklarda akademik performans üzerinde istenmeyen etkilere neden olabilir. Bu çalışma, frekans modülasyon (FM) işitmeye yardımcı dinleme cihazının koklear implant (Kİ) uygulanan ilköğretim 1. sınıf öğrencilerinde okul performansını etkileyip etkilemeyeceğini belirlemeyi amaçlamıştır.

Gereç ve Yöntem: Kİ grubuna 10 çocuk, Kİ+FM grubuna 10 çocuk dahil edilmiştir. Kİ grubu herhangi bir işitme yardımcı cihazı kullanmazken, Kİ + FM grubu FM sistemini düzenli olarak kullanmıştır. İkinci ölçümden itibaren iki gruptan toplam üç çocuk farklı nedenlerle çalışmadan çıkarılmıştır. Türkçe, matematik ve hayat bilgisi derslerine ilişkin okul performansını ve temel becerileri değerlendirmek için "Başarı testleri" geliştirilmiştir. Testler her iki gruptaki öğrencilere başlangıçta ve üçer aylık aralıklarla olmak üzere toplam dört ölçüm yapılarak uygulanmıştır.

Bulgular: Çalışma boyunca her iki grupta da öğrencilerin performansında önemli bir artış elde edilmiştir (p< 0.05). Kİ grubuyla karşılaştırıldığında, Kİ + FM grubundaki öğrencilerin performansları matematik ve Türkçe başarı testlerinde istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha fazla gelişmiştir (p< 0.05).

Sonuç: Çalışma sonuçları, FM sisteminin kullanımının Kİ'li çocukların okul performansına önemli ölçüde katkıda bulunduğunu göstermektedir. Anahtar Kelimeler : Koklear implant; yardımcı dinleme cihazı; başarı testi; okul performansı; FM sistem